Plasarea de produs Apple în scenele filmelor din diferite epociplasarea-de-produs-apple-in-scenele-filmelor-din-diferite-epoci

Diferite dispozitive cu logo-ul Apple pot apărea destul de des în filme. Iar asta se întâmplă, de obicei, pentru că plasarea de produse joacă un rol esențial în planul de marketing al companiei. Hai să vedem care e mai exact scopul acestor apariții și să ne uităm la câteva exemple celebre.

În anii ’80, experții de marketing ai companiei și-au dat seama cât de important e pentru construcția brandului plasarea produselor Apple în filme. De-a lungul timpului, s-a întâmplat nu doar o dată ca un film să genereze o cerere foarte mare pentru un anumit produs. Nu e de mirare că cei din Cupertino și-au propus să fie prezenți în cât mai multe producții hollywoodiene cu putință.

Această metodă a devenit un aspect foarte important pentru imaginea companiei. Nu e deloc surprinzător că și ceilalți competitori au început să apeleze la plasarea de produs. Să ne gândim doar la cazul James Bond și Sony. Cu toate astea, se pare că Apple nu are rival în ceea ce privește numărul de apariții în filme artistice. Iată în continuare și motivul.

Într-una dintre înfățișările pentru nesfârșitul proces legal Apple vs. Samsung din 2012, Phil Schiller, Vice Președintele Senior de la Worldwide Marketing, a trebuit să expună câteva informații din culisele acestor practici. El a afirmat că plasarea de produs are un rol mai însemnat în strategia de marketing a companiei decât reclamele tradiționale. Există chiar și oameni special angajați pentru colaborarea cu Hollowood.

Plasarea de produs: la mica înțelegere

De cele mai multe ori, compania nu plătește pentru plasarea produselor, ci realizează înțelegeri cu producătorul filmului pentru a oferi, de exemplu, dispozitive gratuit pentru filmare. Acesta e motivul pentru care toată lumea folosește iPhone-uri și Mac-uri în producția Netflix House of Cards. Iar faptul că Apple e o companie cu sediul în Statele Unite reprezintă un avantaj uriaș, comparativ cu ceilalți producători de peste hotare.

Uneori, nici nu e nevoie să se lupte prea tare pentru astfel de oferte. Datorită brandului de succes, mulți producători se gândesc că dispozitivele Apple se potrivesc cel mai bine cu personajele lor. Evident, cei din Cupertino păstrează în secret întreaga strategie, așa că nu vom ști niciodată ce pun la cale.

Acum, hai să ne amintim câteva exemple!

Cea mai amuzantă plasare de produs poate fi legată cu siguranță de Star Trek, serie în care apăreau o mulțime de momente hazlii. În The Voyage Home (1986), echipajul navei USS Enterprise călătorește 300 de ani înapoi în timp. Aici, inginerul-șef Scotty e impresionat de un Macintosh clasic. La început, e puțin șocat de lipsa comenzilor vocale și se gândește că mouse-ul e un microfon. Dar apoi se obișnuiește rapid cu tastatura, pe care o găsește destul de ciudată. Inițial, pentru această scenă creatorii filmului au dorit să utilizeze un computer Amiga. Dar de ce să dea bani pe el, când au putut împrumuta un Mac.

Back to the Future Part 2 (1989)

Câțiva ani mai târziu, dispozitivul Apple a apărut din nou într-o narațiune în care personajele principale călătoresc în timp. Călătorind din 1985 în 2015, Marty McFly are acces la lumea viitorului. O lume care în prezent nu s-a materializat încă. Deși hoverboard-urile sunt în faza de testare, iar Nike produce deja pantofi care e leagă singuri la șireturi, încă nu avem mașini zburătoare, nici meteorologi infailibili. Cu toate astea, în magazinele de antichități poți găsi cu ușurință Mac-uri vechi, la fel cum s-a întâmplat și în filmul Înapoi în viitor: Partea a 2-a.

Jurassic Park (1993)

Deși nu apare logo-ul, se vede foarte clar că Dennis Nedry eliberează bestiile în parcul tematic dedicat creaturilor preistorice utilizând un Macintosh Quadra 700. Dispozitivul care a fost pe piață între anii 1991 și 1993 arată foarte bine. Cu toate astea, a reprezentat una dintre seriile de computere care nu s-au bucurat de un succes prea mare.

Mission Impossible (1996)

Una dintre cele mai cunoscute povești e cea în care Tom Cruise joacă pentru prima dată în rolul lui Ethan Hunt. Compania, care la vremea respectivă nu stătea tocmai bine la capitolul fonduri, a oferit filmului publicitate în valoare de 15 milioane de dolari. În schimb produsele Apple au fost inserate în scenele producției. Astfel, în film a apărut un PowerBook 5300c. Însă în locul propriului sistem de operare, pe ecran a fost afișat ceva cu totul diferit. Astfel, s-a ratat ocazia promovării unui element esențial al acestui computer, programul OS.

Independence Day (1996)

1996 a fost anul în care Apple a salvat lumea, cel puțin pe marile ecrane. În cel mai important moment din filmul lui Ronald Emmerich, Jeff Goldblum blochează sistemul de securitate al extratereștrilor utilizând un PowerBook 5300. Aparent, extratereștrii nu utilizau tocmai cea mai avansată tehnologie, de vreme ce au fost răpuși de un procesor de 100MHz… În ciuda tuturor eforturilor, producția modelului a fost întreruptă la doar câteva săptămâni de la lansare.

You’ve Got Mail (1998)

Mesaj pentru tine (You’ve Got Mail) e o paradă de iubire de proporții epice cu Meg Ryan și Tom Hanks. La 21 de ani de la apariție, nu putem spune că filmul a atins succesul unei legende cinematografice. Dar acesta redă destul de fidel atmosfera unei epoci în care dating-ul online era mai degrabă ceva misterios și incitant, decât o activitate acuzată de superficialitate (așa cum e percepută în prezent). Filmul a dedicat un total de 4 minute clasicului logo colorat Apple, de pe spatele PowerBook-ului. Oricum, se pare că a fost prima oară când Meg Ryan a utilizat un computer.

The Office: Christmas Party (2005)

În afară de Mac-uri, și iPod-ul a avut o apariție semnificativă în serialul The Office. În episodul de Crăciun din 2005, șeful cumpără un iPod foarte scump pentru unul dintre colegi. Acest gest stârnește un război general în birou, pentru revendicarea cadoului. Acesta a devenit unul dintre cele mai bune episoade ale seriei. De asemenea, episodul a fost o fantastică reclamă gratuită pentru Apple. Asta pentru că ideea utilizării unui iPod a venit de la însăși producătorii filmului.

Search (2018)

Un exemplu mai recent e Search, un thriller de anul trecut în care un tată disperat își caută fiica. Interesant e că principala scenă se desfășoară pe ecranului unui Mac, iar majoritatea scenelor au fost capturate utilizând un iPhone.

Șirul exemplelor ar fi mai lung decât fluviul Amazon. Nu am apucat să vorbim nici despre episodul cu FaceTime din Modern Family sau despre filmul Sex Tape din 2014, în care intriga se desfășoară în jurul problemelor cu iCloud. Cu toate astea, când vine vorba de plasare de produse, se vede limpede că experții de marketing de la Apple se descurcă excelent și au o strategie fantastică.