Istoria iPod-urilor clasice - II

Hai să continuăm povestea iPod-urilor, de unde am lăsat-o, la începutul anului 2004. Compania și-a prezentat următorul player iPod mini în 2004. Acesta era încă echipat cu un hard disk, dar era versiunea microdrive...

9 ipod-uri

iPod mini - 1G devine 2G

iPod g2

Compania și-a prezentat următorul player iPod mini în 2004. Acesta era încă echipat cu un hard disk, dar era versiunea microdrive (în loc de 1.8”, dimensiunea sa era doar 1”).

Micșorarea întregului dispozitiv a indicat multe schimbări. Ecranul a devenit mai mic (138 x 110 px) și butoanele erau acum fuzionate cu Touch Wheel, formând acea Click Wheel care a fost inclusă în multe iPod-uri diferite ani la rând. Acest iPod fost disponibil în 5 culori diferite (argintiu, albastru, verde, roz și auriu) cu o capacitate de 4 GB la un preț de 249 de dolari. Prețul a fost similar cu modelul de 10 GB al vechii generații și costa cu doar de 50 dolari mai puțin decât dispozitivul de 15 GB. Cu această alegere, Apple a fost dur criticată pentru raportul calitate-preț al noului dispozitiv, dar compania a mers mai departe cu această decizie.

Iar Apple s-a descurcat destul de bine. După lansarea produsului, unul dintre concurenții lor mai mari de atunci, HP, a anunțat că nu va introduce niciun alt player MP3 și că, în plus, le-ar plăcea să comercializeze iPod-uri în regim retail în propriile culori, numite HPiPod. Proiectul a avut mai puțin succes decât se așteptau, HPiPod-urile au fost revocate de pe piață în septembrie 2005.

Atunci când iPod mini a devenit disponibil în magazine pe 17 februarie, a fost atât de popular încât mulțimile de oameni au început să se adune în jurul magazinelor Apple înainte de deschidere. Întregul stoc a fost vândut într-un weekend, forțând Apple să mute datele de lansare europene și sud-americane din aprilie în iulie și să relocheze stocurile rămase în SUA. Datorită acestui succes comercial, compania a vândut cel de-al treilea milion de iPod-uri în mai 2004.

A fost nevoie de doar un an pentru a introduce a doua generație iPod mini. Dispozitivul nu a fost modificat radical, s-a adăugat o versiune de 6 GB, iar opțiunea de culoare aurie a fost eliminată. Modelul de 4 GB a costat 199 de dolari, iar cel de 6 GB 249 de dolari.

În același an s-a petrecut un alt eveniment major. iTunes Music Store a fost lansat și în Europa, mai exact în Franța, Germania și Marea Britanie. A fost un succes instant, pe bătrânul continent s-au vândut peste 800 000 de cântece în prima săptămână. O lună mai târziu, suta de milioane de cântece a fost vândută la nivel global.

Cu această ocazie, Apple a avut o campanie de marketing cu adevărat intensă. Compania a oferit un PowerBook, un iPod de 40 GB și 10 000 de melodii gratuite pentru un client norocos care a fost cumpărătorul melodiei cu numărul 100 de milioane. În iTunes Music Store a fost inclusă o numărătoare inversă, așa că în ultimele 10 minute s-au vândut peste 40 000 de melodii instantaneu.

iPod 4G - Click Wheel

iPod 4G - Click Wheel

Chiar după câteva zile de la înregistrarea acestui record, a fost anunțată a 4-a generație de iPod. Dispozitivul a devenit mai ușor și mai subțire și a fost echipat cu Click Wheel, pe care au introdus-o în iPod mini. Durata de viață a bateriei s-a îmbunătățit drastic, datorită cipului PortalPlayer PP5020, care a fost mai eficient din punct de vedere energetic decât PPC5002. Dispozitivul era disponibil cu opțiuni de 20 și 40 GB contra sumelor de 299 și 399 de dolari, iar afișajul era încă monocrom în rezoluție de 160 x 128 px.

iPod Photo

iPod Photo

Primul iPod cu afișaj color a fost introdus în octombrie 2004 și a fost numit iPod Photo. Alături de iPod U2 Special Edition, care era un iPod 4G  roșu cu negru, cu afișaj monocrom și semnătura membrilor trupei U2 gravată pe spate.

Pe lângă mărire, ecranul iPod Photo a devenit color, 220 x 176 px cu 65 536 de culori. Și pe lângă redare audio, era capabil să stocheze și să afișeze fotografii. Conectându-l la un cablu USB sau folosind un conector S-Video, imaginile putea fi afișate și pe ecranul unui televizor. Acel moment a însemnat totodată introducerea unei noi aplicații pentru Mac-uri, numită iPhoto.

iPod shuffle

iPod shuffle

IPod-ul cu cel mai ciudat aspect a fost introdus la începutul anului 2005. În Keynote, Steve Jobs a anunțat fericit că, datorită iPod mini, cota de piață a iPod-urilor a fost dublată și că Apple conducea cu peste 60% piața din SUA. În acești câțiva ani, s-a observat însă următorul lucru: iubitorii de muzică foloseau adesea opțiunea shuffle pentru a amesteca ordinea melodiilor. De aici motivul pentru care a fost creat iPod shuffle, primul player muzical al companiei cu memorie flash inclusă. Dispozitivele care aveau dimensiunea unui pachet de gumă de mestecat nu aveau afișaj și nici Click Wheel. Doar un LED de stare și 5 butoane au fost incluse pentru a putea reda toată muzica amestecată sau în liste de redare. Potrivit lui Jobs, opțiunea shuffle a fost mai bună decât cea a concurenților. În principal datorită interfeței ușor de utilizat și a timpului de baterie care dura 12 ore. Modelul cu stocare flash de 1 GB a costat 149 de dolari, iar cel de 512 MB a fost disponibil pentru 99 de dolari.

iPod Color

Noul model, care a fost introdus în iunie 2005, a amestecat caracteristicile iPod 4G și Photo și le-a înlocuit. Acesta a fost disponibil în versiunea 20 și 60 GB contra sumelor de 299 de dolari și 399 de dolari și a inclus din nou o versiune personalizată de trupa U2.

iPod nano

iPod nano

Steve Jobs a introdus primul iPod nano în septembrie 2005. Introducerea acestui dispozitiv a fost la fel de revoluționară ca lansarea globală a iPod-ului. Dispozitivul care a înlocuit mini-ul era extrem de subțire, în principal din cauza memoriei flash recent integrate. Avea un afișaj color de 1,5 ” și Click Wheel inclus. A fost disponibil în culori alb-negru și opțiuni de stocare de 4 și 6 GB.

Învățând din greșelile trecutului, Apple a distribuit peste 1 500 de bucăți în fiecare magazin în ziua deschiderii. Cu toate acestea, modelul a fost mult mai puțin popular decât mini iPod-ul. Cel de culoare neagră era mai solicitat decât cel alb, fapt care a mers complet împotriva ideilor pe care le avea compania. În planurile celor de la Apple, raportul între dispozivele nano albe și cele negre era de 5:1.

iPod Video 5G

iPod Video 5G

Compania a lansat iPod Video de a 5-a generație în octombrie 2005. Lansarea a fost la fel de grandioasă ca și în cazul dispozitvelor nano. Și, după cum puteți suspecta deja, noul dispozitiv era capabil să redea videoclipuri și să ruleze materiale video H.264 cu rezoluție de până la 480 x 480 px.

Noul dispozitiv era un pic mai subțire decât predecesorul său, iPod Color, iar designul se potrivea cu cel al iPod-urilor nano, dar cu o dimensiune mai mare. De asemenea, stocarea a crescut la 60 GB. Le-a luat doar o lună celor de la Apple pentru a actualiza dispozitivul la o așa-numită versiune 5.5G. Ecranul său a devenit cu 60% mai luminos, a inclus 9 jocuri native, stocarea a fost crescută la 80 GB, împreună cu durata de viață a bateriei de până la 20 de ore pentru redarea muzicii și 5 ore și jumătate pentru vizionarea videoclipurilor.

iPod nano 2G și iPod shuffle 2G

ipod nano 2

Împreună cu iPod-ul 5.5G din septembrie 2006, au fost lansate modelele de a doua generație din seria nano și shuffle.

Nano nu s-a schimbat prea mult. Durata bateriei a crescut de la 14 la 24 de ore și întreaga carcasă a fost schimbată în metal, ceea ce a făcut ca dispozitivul să fie mai rezistent. Ecranul a devenit mai luminos cu 40%, iar paleta de culori s-a lărgit, încorporând argintiu, roz, negru, verde și albastru.

Între timp, dispozitivul shuffle s-a schimbat foarte mult. Noul model a devenit și mai mic, iar carcasa a fost schimbată în aluminiu. Pe partea din spate a dispozitivului s-a atașat un clips, care permitea prinderea acestuia de haine sau genți. Bateria dura în jur de 12 ore, iar stocarea a crescut la 1 GB, pentru 79 de dolari.

iPod nano 3G

ipod nano 3g

Introdus pe piață în septembrie 2007, iPod nano 3G a reprezentat o îndepărtare radicală în ceea ce privește forma, față de modelul anterior. Pentru a avea un ecran suficient de mare care să permită afișarea rezonabilă a videoclipurilor, noul nano a fost mai mic dar mai lat decât orice altă variantă de iPod anterioară, motiv pentru care s-a ales cu porecla de „băiat gras”.

Cea de-a treia generație de dispozitive nano a folosit același sistem de operare nou ca iPod-ul clasic și a fost lansată simultan cu acesta, fiind disponibil în două variante în ceea ce privește capacitatea de stocare. Modelul argintiu de 4 GB costa 149 de dolari. Modelul de 8 GB, disponibil în mai multe culori (argintiu, negru, albastru, verde și o ediție specială (PRODUCT RED), era comercializat contra sumei de 199 de dolari. În ianuarie 2008, a fost adăugat un model roz de 8 GB.