Aplicațiile iWork lucrează pentru tine: instrumente de scris, editat, distribuit și colaborat

Dacă ești un utilizator fericit de Mac, sunt șanse destul de mari să preferi suita iWork pentru a lucra cu tot felul de documente. În acest caz, ești familiarizat probabil cu cele mai utilizate funcții ale aplicației Pages, puternicul editor de text Apple. Însă e posibil să nu cunoști toate opțiunile oferite de Pages pentru scris, editat, distribuit și colaborare pe documente în timp real. Hai să le trecem în revistă.

dispozitive apple

Seria noastră dedicată suitei iWork a debutat cu o introducere la Pages – un puternic editor de text cu o serie impresionantă de funcții de editare și formatare care îți permite creezi orice implică text. După introducerea generală, am vorbit despre tipurile de obiecte pe care le poți introduce în documente și cum se poate lucra cu acestea. Acum reluăm seria de articole iWork cu o privire de ansamblu asupra instrumentelor de editare, scriere care îți stau la dispoziție. În plus, vom vorbi și despre opțiunile pentru distribuire a documentelor și colaborare cu colegii sau prietenii online, în timp real, prin iCloud.

Instrumente de scris și editat

Funcția integrată Spellcheck e unul dintre instrumentele de bază care se asigură nu doar că utilizezi un layout și o formatare excelente pentru documentele tale, dar care verifică impecabil și ortografia și gramatica textului. Astfel, Pages poate poate verifica ortografia în timp ce scrii. Trebuie doar să accesezi Edit > Spelling and Grammar > Check Grammar With Spelling (aici, o bifă va indica dacă funcția e activă), apoi alege Check Document Now sau apasă Command + tasta „;”. Eroarea ortografică e evidențiată, iar erorile gramaticale sunt marcate cu verde. Când Pages marchează un cuvânt incorect pe care dorești să-l introduci în dicționar, îi poți semnala aplicației să învețe cuvântul. Trebuie să dai control+click pe acel cuvânt în document și să alegi Learn Spelling din meniul shortcut.

Spelling and Grammar

Cuvântul este adăugat automat în dicționarul macOS pe care îl utilizează Pages, dar îl vei putea utiliza și în alte aplicații. Toate aceste instrumente îți stau la dispoziție în meniul Language al documentului. Dacă trebuie să scrii într-o altă limbă sau dacă vrei să utilizezi funcția spellchecking (verificarea ortografiei) pentru mai multe limbi, va trebui întâi să le configurezi în System preferences. Trebuie doar să urmezi acești pași:

Configurează verificarea ortografiei pentru mai multe limbi

În System Preferences, poți configura Mac-ul să verifice automat ortografia pentru diferite limbi.

  1. Deschide System Preferences > Keyboard > Text.
  2. Dă click pe meniul pop-up Spelling, apoi alege Set Up din partea de jos a meniului.
  3. Fă oricare dintre următoarele acțiuni:

○     Așază limbile în listă în ordinea în care vrei să fie verificate.

○     Bifează căsuțele din dreptul limbilor care vrei să fie verificate.

○     Dacă ai un fișier-dicționar pe care vrei să-l utilizezi, copiază-l în folderul Spelling din Library.

  1. Dă click pe Done.
  2. Dă click din nou pe meniul pop-up Spelling, apoi alege Automatic by Language.

Urmărește schimbările făcute pe text

Urmărirea modificărilor (tracking changes) e una dintre cele mai practice funcții din Pages, nu doar pentru scriitori, jurnaliști sau redactori. Aceasta îți permite să vezi ce modificări au fost aduse documentului și de către cine. Modificările pe care le poți urmări nu se rezumă doar la modificări ale corpului de text și conținutul căsuțelor de text, ci se extind și la modificările aduse formelor sau notelor de subsol (inclusiv documente și note de final). Când se activează funcția de urmărire, textul modificat apare cu altă culoare comparativ cu textul din jur, iar pe margini apar bare ce marchează modificările. Pentru a verifica, aproba și respinge modificări, poți utiliza bara de instrumente și bara laterală Comments & Changes.

Comments and Changes

Înainte de a începe să lucrezi cu alți oameni și de a scrie comentarii sau de a urmări modificările aduse documentului, asigură-te că numele tău apare corect în comentariile pe care le realizezi în Pages pentru propriile tale modificări. Pentru a-ți înregistra numele ca autor al documentului, al comentariilor și al modificărilor, urmărește pașii de mai jos:

  1. Selectează Pages > Preferences > General în part de sus a ferestrei de preferințe.
  2. Introdu numele în câmpul Author, apoi închide fereastra de preferințe.

Notă: Numele nu se aplică documentelor distribuite de alți utilizatori. Pentru documentele distribuite, numele ce apare în comentarii și în lista de participanți e numele asociat propriului cont de Apple ID.

Cum se urmăresc modificările aduse documentului

  • Pentru a activa urmărirea modificărilor: Alege Edit > Track Changes. Dacă bara de review apare deasupra documentului, poți de asemenea bifa Track Changes direct din bară.
  • Dezactivează urmărirea modificărilor: Apasă pe iconița cu roata zimțată din colțul dreapta-sus, apoi alege Turn Off Tracking. Înainte de a putea dezactiva urmărirea, trebuie fie să accepți, fie să respingi toate modificările.
  • Pune urmărirea modificărilor pe pauză: Pune comutatorul din bara de instrumente review pe Paused. Modificările pe care le faci în timp ce urmărirea e pe pauză nu for apărea în marcaj.

Distribuie și colaborează

Știai că poți trimite documente direct din Pages? Chiar și cei care utilizează Pages în fiecare zi tind să ignore această funcție extrem de utilă. Poți trimite documente Pages prin AirDrop, Mail, Messages sau alte servicii. În plus, poți trimite documente și în alte formate – PDF, Microsoft Word, EPUB, Plain Text sau Rich Text Format. E mult mai rapid decât să exporți întâi documentul, iar apoi să deschizi aplicația Mail sau altă aplicație pentru a-l trimite. E foarte simplu să trimiți un document direct din Pages:

add people

Când ai documentul deschis, alege Share > Send a copy. Selectează formatul preferat și dacă e necesar, specifică setările:

Utilizează acest format pentru a crea un document pe care îl poți citi pe un ebook reader (ca Apple Books). Introdu titlul și numele autorului, apoi alege o opțiune de copertă.

  • PDF: Dă click pe meniul pop-up Image Quality, apoi alege o opțiune (cu cât e mai calitativă imaginea, cu atât va fi mai mare dimensiunea fișierului).
  • Word: Dacă fișierul trebuie să fie compatibil cu o versiune mai veche de Microsoft Word (1997 – 2004), dă click pe Advanced Options, alege extensia .doc din meniul pop-up.
  • EPUB: Utilizează acest format pentru a crea un document pe care îl poți citi pe un ebook reader (ca Apple Books). Introdu titlul și numele autorului, apoi alege o opțiune de copertă.
  • Plain Text (TXT): Corpul de text e exportat ca text neformatat. Căsuțele de text, formele, imaginile, liniile, tabelele nu vor fi exportate. Paginația nu poate fi exportată în formatul TXT.
  • Rich Text Format (RTF): Corpul de text și tabelele sunt exportate ca text formatat (RTF). Dacă documentul are căsuțe de text, forme, linii și diagrame care pot fi exportate, vor fi exportate ca imagini, iar documentul va fi exportat în formatul RTFD.

Opțiuni pentru colaborare

În Pages, poți colabora cu alți oameni în timp real distribuind un link ce duce la documentul Pages creat de tine. Documentele distribuite și orice fel de modificare ce li se aduce sunt salvate imediat în iCloud. Astfel, oamenii care lucrează simultan pe document pot vedea modificările pe care le-au făcut.

Când sunt mai mulți oameni care lucrează la un document, comentariile fiecărei persoane apar cu o culoare unică și includ numele autorului. Oricine poate răspunde la un comentariu, iar acest detaliu e util în special atunci când colaborezi cu alți oameni – când adaugi un comentariu, acesta se poate transforma într-o conversație în timp real.

Dacă ești creatorul documentului, poți controla cine are acces la el, dar și ce poate face fiecare utilizator. De exemplu, poți trimite un link către toți oamenii care pot deschide documentul. Sau poți invita oameni anume, care trebuie să se înscrie în contul iCloud cu propriile Apple ID-uri pentru a deschide documentul. Poți alege dacă ceilalți oameni pot face modificări sau pot doar vizualiza documentul. Desigur, poți schimba accesul și setările de permisiune sau poți opri distribuirea documentului în orice moment.

Pentru a invita alți utilizatori să colaboreze la un document, trebuie să fii autentificat în iCloud și să ai iCloud Drive activ. Oamenii pe care îi inviți să colaboreze la documentul tău trebuie să fie înscriși în iCloud pentru a-l putea vizualiza sau edita. Dacă inviți pe cineva care utilizează o adresă de e-mail sau un număr de telefon neasociate unui Apple ID, acea persoană nu va putea accepta invitație dacă nu își înregistrează e-mailul sau numărul de telefon cu Apple ID-ul. Toate instrucțiunile de care o persoană invitată are nevoie sunt îi sunt afișate în momentul în care dă click sau atinge link-ul invitației.

Suita iWork oferă încă alte două aplicații, Numbers și Keynote, așa că ține aproape dacă vrei să afli mai multe despre aceste două puternice și polivalente aplicații.

Îți lipsește un Mac pe care să poți beneficia de suita iWork? Te invităm să vizualizezi selecția noastră de dispozitive Macbook, MacBook Air și MacBook Pro!