Bauhaus, Braun și Rams – Germanii din spatele secretului Apple

Anul acesta, legendarul designer Dieter Rams împlinește 87 de ani și cu acest prilej ne amintim acum modul în care Bauhaus a influențat produsele al căror design poartă semnătura Apple.

Produsele Apple sunt astăzi recunoscute pentru designul curat și minimalist. Nimeni nu se poate plânge de aspectul niciunuia dintre aceste dispozitive. Totuși, anumite decizii ale companiei ar putea fi criticate, așa cum este cazul înlocuirii conectorului de încărcare al Magic Mouse 2. Dar trebuie să recunoaștem că gigantul din Cupertino are o influență uriașă asupra industriei iar soluțiile Apple sunt de obicei foarte populare și printre competitori.

Pentru cei interesați de universul Apple, se numără și designerul german Dieter Rams. Lucrările sale au avut o influență uriașă asupra unor nume importante din companiei: Steve Jobs și Jony Ive. Să vedem cum a evoluat aspectul dispozitivelor Apple de-a lungul anilor!

Povestea Bauhaus a început în Germania

Pentru a înțelege situația din prezent trebuie să ne întoarcem la origini, în anul 1919, în Germania din perioada Republicii de la Weimar, unde Walter Gropius a fondat școala pe care a numit-o Bauhaus. Aici, designerul german a creat o filosofie complet nouă. Cursurile organizate aici cuprindeau metalurgie, pictură pe sticlă și arhitectură. Întregul concept al școlii era acela de a pune creativitatea în slujba obiectelor produse în masă și al clădirilor cu design simplu. Nu sunt folosite materiale costisitoare, iar printre obiectele Bauhaus regăsim doar creații simple și funcționale.

Principle lui Dieter Rams

Următoarea oprire o facem în 1955 atunci când Dieter Rams a fost angajat de societatea Braun din Frankfurt, care fabrica doar produse de larg consum. Tânărul designer a rămas în companie 30 de ani și a creat numeroase produse iconice. Combinând principiile fundamentale ale Bauhaus, a devenit evident că produsele pe care le utilizăm zilnic pot fi încărcate de valoare artistică. Rafinând disciplinele acestei școli, a formulat bine-cunoscutele sale zece principii. Acestea se concentrează asupra ideii conform căreia un produs cu un design extraordinar ar trebui să comunice de la prima vedere scopul său și modul de utilizare.

Conform celor zece principii, cu cât designul este mai simplu, cu atât mai bine. În una dintre declarațiile sale, Rams a precizat că ignorarea utilizatorilor și a realității constituie cea mai mare greșeală în design. De asemenea, scopul său principal a fost identificarea utilizatorilor și a scopului pe care urmau să-l îndeplinească dispozitivele. Să trecem mai departe…

Steve Jobs și pasiunea sa pentru design

În cele din urmă, în California, în anii 1960, tânărul Steve Jobs, un copil adoptat, a învățat cum să fie cel mai precis și mai organizat observându-l pe tatăl său meșterind prin curte. Astfel că, tânărul care avea să fie mai târziu un lider epic al unei companii legendare a devenit curând obsedat de lucruri simple și elegante. Era îndrăgostit de produsele Braun și cunoștea crezul lui Rams despre designul prietenos cu utilizatorul, care a devenit mai târziu unul dintre fundamentele creației sale. La începutul carierei sale nu avea idei clare despre design. Trecând pe lângă cel mai apropiat magazin Sony, de obicei, petrecea ceva timp admirând selecția lor de dispozitive din abanos colorat.

Pasiunea sa față de dispozitivele japoneze s-a evaporat atunci când din 1981 a început să participe la Conferința Internațională de Design. Acela a fost momentul în care s-a îndrăgostit de Bauhaus și de designul optimist care l-a ajutat să atragă acei discipoli care aveau să creeze mai târziu designul specific pentru Apple. La evenimentul din 1983, Jobs a ținut un speech unde a pretins că produsul creat de el nu este similar celor de la Sony. Și avea dreptate. Discursul său a fost premergător extraordinarului Macintosh.

Jony Ive și dispozitivele sale minunate

Totuși, designul Apple nu ar fi ajuns în top fără Jony Ive. Ive a făcut cunoștință cu dispozitivele Braun la o vârstă foarte fragedă. Și a povestit întotdeauna cât de impresionat a fost, ca profan în domeniu, de storcătorul de fructe al lui Dieter Rams. Ulterior, a preluat complet filozofia designerului german și a fost obsedat de crearea de obiecte prietenoase cu utilizatorul.

Când, în 1992, s-a alăturat companiei Apple, a fost destul de dezamăgit să vadă că absența lui Jobs din companie a atras îndepărtarea considerabilă de disciplinele lui Rams. Era pe cale să lase totul în urmă, când Jobs s-a întors în companie, în 1997. Ca CEO temporar, Jobs a ales o direcție complet nouă: în afară de profit, scopul era și de a crea dispozitive minunate. Aceasta a fost și principala punte care i-a apropiat pe Jobs și pe Ive.

Cheia cooperării lor armonioase a fost faptul că au respectat aceleași principii: amândoi admirau curentul Bauhaus și filozofia lui Dieter Rams. Relația lor era atât de apropiată încât au inventat dispozitive împreună. Jobs chiar îl numea pe designerul britanic drept tovarășul său de spirit. Au supravegheat toate ideile și procesele. Așa s-au născut iMac G1, Powermac, iPod sau iPhone. Nu este nicio exagerare să spunem că Jony Ive a fost cel mai apropiat de Jobs din toată compania.

Deci, când vine vorba de designul companiei Cupertino, se văd clar atât efectele curentelor germane, cât și beneficiile cooperării dintre două minți strălucite, Jobs și Ive. Odată, Jobs a mărturisit că designul nu se reduce la aspect, ci este o expresie a sufletului unui dispozitiv. Între timp, filosofia lui Ive a fost că designul măreț este cel care indică în mod evident cum trebuie folosit produsul și că în acest fel dispozitivul se poate pune cu adevărat în slujba celui care îl stăpânește. Ideile lor se completau perfect. Probabil aceasta a fost cheia succesului lor.

Ce crezi despre aceste principii fără vârstă, ar putea fi aplicate și astăzi?