Steve Jobs - Omul care a facut aluminiul atragator

Lista meritelor lui Steve Job este destul de lunga. Unul dintre ele este faptul ca a adus aluminiul intr-o lumina buna. Regretatul co-fondator Apple a placut atat de mult aluminiul, incat a avut chiar si un super iaht personalizat realizat din acest material.

Steve Jobs - Omul care a facut aluminiul atragator

Desigur, nu doar aspectul materialului l-a atras pe Jobs. Celelalte proprietati au facut posibila utilizarea acestuia ca material de baza al smartphone-urilor si tabletelor. În zilele noastre, telefoanele nu mai cântaresc cât o caramida. Dispozitivele vechi au fost înlocuite de smartphone-uri elegante si inovatoare, frumos proiectate, precum iPhone.

Materialele din ultimul deceniu cum ar fi plasticul sau metalul colorat au fost alungate si au fost înlocuite de designuri moderne, precum corpul de aluminiu lustruit al MacBook Airs sau iPads. Poti uita de walkman-uri care erau alimentate de o pereche de baterii creion, deoarece au fost detronate de iPod-uri cu carcase colorate din aluminiu anodizat. Steve Jobs a remodelat cu siguranta fata electronica de consum si, odata cu aceasta, abordarea consumatorului în ceea ce priveste aluminiul.

De ce tocmai aluminiu?

Faptul ca Apple a început sa foloseasca aluminiu în produsele sale nu a crescut semnificativ cererea pentru materialul în sine. A fost utilizat în moduri diferite în fabricarea, transportul si arhitectura aeronavelor. Cantitatea care se foloseste pentru fabricarea electronicelor de consum este destul de mica. Cu toate acestea, materialul a devenit mai popular ca orice alt metal odata ce Jobs i-a recunoscut avantajele.

Potrivit lui Daniel Riccio, vicepresedintele principal al Apple Engineering Engineering:

„Aluminiul a fost alegerea ideala pentru produs, deoarece asigura dimensiunea si usurinta pe care ne-o dorim în categoria portabilelor, are un raport excelent rezistenta-greutate si ne ofera câteva optiuni foarte atragatoare în ceea ce priveste finisajul."

Apple - care nu va discuta despre furnizorii sai - nu a ales întotdeauna aluminiul ca fiind metalul preferat. Kevin Green, Director Global, Electronice, Electrocasnice, Unitati de afaceri industriale si de energie la firma americana de aluminiu Novelis a comentat aceasta problema:

„Initial, compania a folosit plastic, dar pe masura ce tehnologia a evoluat si procesele au devenit mai mici, Apple a avut nevoie de ceva mai putin voluminos pentru produsele sale. S-a concretizat în aluminiu, iar utilizarea sa a devenit sinonima cu marca Apple. ”

Asa cum s-a întâmplat si cu alte materiale, Apple nu a fost prima companie care a început sa foloseasca aluminiu în produsele sale. Motorola si-a fabricat dispozitivele Razr din acest material pentru prima data în anii 90. La prima încercare, Apple a ales titan colorat pentru a ajunge la designul final folosit si astazi. Cu toate acestea, s-a dovedit a fi mai putin rezistent si putea fi zgâriat cu usurinta. Amintim cazul G4 Titanium PowerBooks care erau susceptibile de a zgâria si de a se sparge.

La fel ca în alte cazuri, Jobs era disperat sa gaseasca un material care sa ofere dispozitivelor Apple un aspect mai natural. El a exclus plasticul vopsit sau magneziul, precum si otelurile cromate. Aluminiul a fost câstigator, iar restul este istorie.

barca pe apa

Efectul halo

Fara îndoiala, Steve Jobs si Apple au determinat tendintele sectorului IT si materialele utilizate pentru proiectare. Una dintre cele mai mari diferente între Apple si alte companii de electronice de consum a fost ca au aflat despre aluminiu la începutul anilor 2000 si au început sa-l foloseasca în toate liniile lor de produse - iPod-uri, Mac, iPads si iPhone.

Conform Green:

„Apple a ocupat pozitia de lider în domeniul electronicelor de consum, iar efectul halo a fost resimtit în întreaga industrie. Aceasta este cu dublu sens - exista o componenta mecanica, interna si un factor de design industrial. Produsele Apple sunt construite în conformitate cu standarde stricte de montare si finisare si folosesc sisteme de vizionare în procesele lor de fabricatie ce sunt folosite si la ambalarea ceasurilor fine. Acum si alte companii de electronice de consum urmaresc acest proces.”

https://youtu.be/IbWOQWw1wkM

Este evident ca si alti producatori recunosc ca designul Apple este atractiv pentru clienti. Cu toate acestea, doar câtiva concurenti au reusit sa realizeze lucruri precum Apple, chiar daca dispozitivele lor se prezinta cu finisaj mat. Majoritatea utilizeaza aluminiu în dispozitivele lor premium.

Apple are concurenti seriosi. Samsung a facut o adevarata schimbare în ultimii ani. Samsung foloseste deja o noua tehnologie dezvoltata de Alcoa, numita ColorKast, care produce componente diecast din aluminiu în culori. Firma sud-coreeana a folosit-o pe noua sa camera digitala NX210 si alte OEM-uri electronice de consum se pregatesc sa aplice ColorKast la propriile produse.

carcasa din aluminiu macbook pe fundal alb

Design

Când vine vorba de calitate si de atingere a nivelului de perfectiune, Apple are tendinta de a fi pretentioasa. Rezultatul a fost designul unibody al noilor dispozitive. La crearea designului unibody, Jony Ive a explicat:

„Avansul urias pe care l-am avut cu MacBook a fost sa înlocuim mai multe parti cu o singura parte. Acea parte o numim Unibody. Singura modalitate de a face asta a fost sa prelucrarea unei singure bucati de aluminiu. Prelucrarea ne ofera un nivel de precizie complet necunoscut în aceasta industrie. Am fost atât de fanatici în privinta modului în care prelucram si construim produsul. ”

Factorul fanatic functioneaza perfect, iar Apple pastreaza recordurile trimestriale ale vânzarilor. Unitatea lor de a crea un design simplu si perfect a pozitionat compania în fata concurentilor, chiar daca altii includ componente hardware mai puternice în dispozitivele lor.

Portabilitate

Steve Jobs a considerat ca avantajul aluminiului de a fi usor se potrivea cu nevoia consumatorului de a fi mobil. Cuvintele lui Leighton Cooper, directorul tehnologiei, Global Rolled Products la Alcoa:

„Acest factor de mobilitate a determinat nevoia de a utiliza materiale cu greutate mai mica, cu rigiditate si durabilitate, la un pret rentabil. În consecinta, nu vedeti otel pictat sau otel inoxidabil, deoarece este greu în comparatie cu majoritatea materialelor."

Jobs a fost la curent cu schimbarile comportamentelor consumatorilor în 2010 si l-a descris pe Apple drept „companie de dispozitive mobile”, expresie reiterata de succesorul sau, Tim Cook.

Reciclare si mediu

Dorinta lui Jobs de a face din Apple o companie verde a reprezentat un avantaj pentru aluminiu, care este un material 100% reciclabil. Pe masura ce consumatorii au devenit mai constienti de mediu, materialele utilizate pentru fabricarea produselor lor au devenit din ce în ce mai importante. Ei au recunoscut ca aluminiul este un material ecologic si a devenit un avantaj suplimentar la vânzare.

În acel moment, picioarele iMac au fost create din 30% aluminiu reciclat, în timp ce astazi toata carcasa MacBook Airs este ac

Înapoi la blog