Istoria reclamelor Apple din secolul trecut - anii ’90

Apple a inceput sa-si faca publicitate in 1976 si, de mai bine de 43 de ani, am avut ocazia sa urmarim evolutia reclamelor Apple. De la reclame tiparite la reclame TV si videoclipuri de lansare de produse, toate acestea ne-au facut sa radem, ne-au adus lacrimi in ochi, dar rareori ne-au lasat indiferenti. Iti propunem sa facem o calatorie in timp si sa experimentam evolutia stilului publicitar unic al celor de la Apple.

Istoria reclamelor Apple din secolul trecut - anii ’90

Pe lânga produsele memorabile, compania Apple este cunoscuta si pentru stilul publicitar creativ, ingenios si unic. Videoclipurile de lansare a produselor, filmuletele de marketing si campaniile publicitare sunt câstigatoare frecvente ale diferitelor premii de publicitate, iar în zilele noastre ajung adesea virale. O privire asupra trecutului publicitar al Apple dezvaluie multe subiecte interesante care pot fi urmarite în stilul unic al companiei chiar si astazi.

Istoria reclamelor Apple este ca un fel de mâncare indiana: delicioasa – aroma sa bogata provine dintr-o gama larga de ingrediente si condimente de calitate superioara, care formeaza împreuna gustul unic al mâncarii. Apple foloseste cele mai bune ingrediente precum o regie uimitoare, muzica si emotii puternice, atmosfera si efecte cinematografice, productie de ultima generatie, umor, referinte culturale, surprize si multe altele pentru a crea propriul stil de publicitate, care astazi a ajuns sa fie recunoscut ca atare. Evolutia acestui stil reflecta temele si mesajele importante pentru companie în diferite perioade, precum si natura produselor pe care aceasta le promova.

Nu e la îndemâna oricui (1991)

Introdus în octombrie 1991, Macintosh Classic II a fost comercializat ca primul „computer de afaceri cu adevarat rapid”, dar care era si „accesibil ca pret”. Avea acelasi design ca originalul Macintosh Classic, dar era mai puternic. Pe masura ce preturile calculatoarelor scadeau în acel moment, Apple a folosit ocazia sa-si promoveze computerul ca pe un aparat „accesibil”. Videoclipul prezinta un mare peisaj desertic, dar ritmul filmarii este rapid si stimulator din punct de vedere vizual. Acesta arata un om de afaceri care ia un computer de pe jos, fiind pe motocicleta în drum spre serviciu. Reclama vizeaza opinia (sau prejudecata) generala din acea perioada conform careia calculatoarele pentru afaceri nu sunt la îndemâna oricui. Însa sloganul reclamei „Ia-ti un computer în drum spre munca!" suna putin exagerat chiar si astazi. Apple a întrerupt promovarea pentru Macinthosh Classic II abia în 2001.

Ce este Newton? (1993)


Apple a lansat asistentul digital personal (PDA) Newton în 1993. Cu propriul sistem de operare, acesta le-a permis utilizatorilor sa ia notite, sa stocheze calendarul, contactele si faxul si chiar sa transpuna scrierea de mâna în text digital. Exista mai multe motive pentru care Newton a esuat în cele din urma – era prea scump, prea mare (nu intra în niciun buzunar) si, probabil, prea inovator pentru vremea aceea. Unul dintre primele lucruri pe care Steve Jobs le-a facut, când a revenit la Apple în 1997, a fost sa întrerupa acest dispozitiv greoi.

Spotul pentru Newton este prima data dintr-un lung sir de reclame când Apple prezinta o varietate de sarcini efectuate pe un dispozitiv electronic. Când iPad a aparut în 2010, reclama a reflectat îndeaproape anuntul din 1993 „Ce este Newton?”, înlocuindu-l cu „Ce este iPad?”. Raspunsul, în ambele cazuri, este dat prin compratii si metafore: "Newton este personal, Newton este magic. Newton este la fel de puternic ca un computer" ... "Newton învata despre tine, te întelege." Pare familiar, nu-i asa?

Puterea este... (1995)

În 1995, Apple a profitat de câteva celebritati pentru a-si accelera strategia de marketing si pentru a sublinia individualitatea si creativitatea asociate cu produsele lor. Piatra de temelie a campaniei a fost întrebarea „Ce este puterea?”. Dintre persoanele influente care au raspuns la întrebare în difierite moduri au facut parte si George Clinton, Hunter S. Thompson, Spike Lee, Oliver Stone, Marlee Matlin si Dave Stewart. Reclama cu muzicianul George Clinton din trupa Parliament-Funkadelic care raspunde cu „Puterea este originalitate, puterea este individualitate, puterea este capacitatea de a motiva ... Puterea este o nava spatiala” a devenit foarte populara si a ajutat la definirea Apple ca un brand ce se adreseaza individualitatilor. Iata si un fapt amuzant, poate mai putin stiut: campania „Ce este puterea?” a fost lansata la un an dupa aparitia cartii lui David R. Hawkins, devenita deja clasica, Power vs. Force

Misiune Imposibila (1996)

Dupa succesul campaniei „Power”, Apple a continuat sa aduca în reclame vedete din lumea divertismentului. Compania a profitat de plasarea produsului în primul film „Mission: Impossible”, cu Tom Cruise. Aceasta reclama colecteaza toate scenele din filmul în care sunt utilizate produsele Apple. Totusi, aceea a fost o perioada dificila pentru Apple: cu doar câteva saptamâni înaintea campaniei Mission: Impossible, Apple a raportat o pierdere trimestriala de 740 milioane dolari. Acordul de plasare a produsului în film a fost o încercare de revitalizare a companiei, însa nu a functionat asa cum fusese planificat. Acordul cu Paramount Pictures a fost semnat atât de târziu, încât compania din Cupertino nu a avut nicio contributie asupra elementelor tehnice ale scenariului. Drept urmare, Mac-ul afisat în film foloseste o interfata de linie de comanda în loc de sistemul de operare Mac, ceea ce îl face sa para mult mai putin evoluat decât Windows 95, care rula la acea vreme pe calculatoare. Însa, mai rau a fost faptul ca PowerBook 5300 ilustrat în film nu era de fapt înca pus pe piata atunci când filmul a ajuns în cinematografe. Cu toate acestea, anul 1996 s-a dovedit a fi o schimbare majora pentru companie, fiind luate unele decizii importante. De asemenea, în anul imediat urmator, Steve Jobs revine în companie.

Aceasta este dedicata celor îndrazneti (1997)

Anul urmator a adus si memorabila campanie „Gânditi diferit” (Think Different) - considerata una dintre cele mai de succes campanii publicitare din toate timpurile. Un raspuns direct la sloganul „Gânditi” (Think) al celor de la IBM, aceasta campanie a însemnat o tranzitie a reclamelor Apple catre o expresie mai artistica si a ajutat la re-branduirea companiei ca producator pentru gânditorii independenti. Reclama originala prezenta imagini în alb-negru ale unor gânditori revolutionari, inclusiv Albert Einstein, Muhammad Ali, Martha Graham, Mahatma Gandhi, Bob Dylan si Amelia Earheart. Prin componenta vizuala, reclama a stârnit un val de emotie, iar utilizarea fundalului alb-negru i-a conferit o calitate atemporala, dar plina de pasiune. În completarea reclamei TV, Apple a cumparat publicitate în ziare si reviste, pe pagini integrale, cu imagini alb-negru, având aceleasi simboluri globale si istorice, alaturi de cuvintele „Gânditi diferit” si un logo Apple. Mesajul poetic al campaniei a fost ca „cei nebuni, rebelii, cei care fac probleme, cei care vad lucrurile altfel”, care sunt suficient de nebuni ca sa creada ca pot schimba lumea, sunt cei care reusesc. Pentru Apple, acesta

Înapoi la blog