Apple si-a câstigat renumele la nivel mondial nu numai prin produsele sale extrem de populare, ci si prin stilul sau publicitar uimitor si unic. Astazi recunoastem reclamele Apple prin amprenta lor distincta: o regie excelenta, o muzica puternica ce evidentiaza mesajul emotional, atmosfera si efecte cinematografice, productie finala de calitate, umor si referinte din cultura pop. Totusi, stilul Apple nu este static si a evoluat mult de la începutul carierei sale publicitare. Daca anii ’70 si ’80 prezentau în mare parte reclame orientate catre produse, cu scopul de a convinge clientii sa achizitioneze un computer, în anii ’90 a început de fapt perioada de înflorire, cu memorabila campanie „Think Different”, care a ajutat Apple sa-si construiasca un nou brand, dedicat gânditorilor independenti.
În prima decada a acestui mileniu au fost introduse iPod-urile, iPhone-urile si calculatoarele MacBook Air, iar odata cu ele a început celebra campanie de publicitate cu imagini cu siluete pentru iPod, dar si bine-cunoscuta si amuzanta reclama „Get a Mac” (din 2006 pâna în 2009), cu peste 60 de spoturi publicitare. Seria noastra de articole dedicate istoriei publicitatii Apple se apropie de sfârsit, analizând cele mai memorabile reclame din ultimul deceniu.
Siri and Sam (2012)
În urma unei strategii de succes de a include în reclame celebritati, strategie testata în campanii precum „Think different” si „What is power?”, Apple a introdus trei reclame pentru Siri în 2012. Acestea îi aveau ca actori pe Samuel L. Jackson, Zooey Deschanel si John Malkovich si promovau functia de asistent vocal Siri pentru iPhone 4S. În aceasta reclama, Samuel Jackson pregateste o cina romantica acasa, cu ajutorul aplicatiei Siri. El îi cere acesteia sa anuleze o partida de golf, sa-i gaseasca rosii bio si sa-i aminteasca sa puna gazpacho pe gheata. Executata cu flerul obisnuit si cu creativitatea emblematica a celor de la Apple, aceasta campanie nu s-a bucurat de un feedback pozitiv, îndeosebi din cauza faptului ca ca experienta actorului cu Siri era semnificativ diferita de ceea ce însemna utilizarea reala a acestei tehnologii. La acea vreme Siri avea doar 2 ani si abia facea primi pasii în lume.
Misunderstood (2013)
În septembrie 2013, Apple a prezentat un nou iPhone 5s. Pentru sezonul de Craciun, Apple a lansat un anunt intitulat „Misunderstood” înfatisând un adolescent tacut, care pare sa fie prea ocupat cu iPhone-ul sau în perioada vacantei, în loc sa petreaca timp cu familia. Totusi, în cele din urma, se dovedeste ca si-a petrecut timpul creând un înduiosator film de familie, care ne este dezvaluit în ziua de Craciun. Aceasta reclama emotionala si frumoasa a reusit sa câstige premiul Emmy pentru „Cea mai buna reclama a anului”. A avut rolul de a evidentia profesionalismul în crestere al camerei de filmat a iPhone-ului. IPhone 5s a fost folosit mai târziu pentru realizarea filmului Tangerine, care a fost proiectat la Festivalul de Film Sundance.
The Song (2014)
Un alt videoclip emotionant a aparut în urmatorul sezon de sarbatori, în 2014. Aceasta reclama de Craciun arata o tânara care gaseste o înregistrare a bunicii sale cântând „Love is Here to Stay” sotului ei care nu s-a întors niciodata acasa din razboi pentru sarbatori. Nepoata decide sa recreeze piesa ca un duet, cântând si înregistrându-se peste piesa originala, remasterizând-o pe Macbook Air. Bunicii i se da cadoul în dimineata Craciunului si aceasta se emotioneaza pâna la lacrimi.Si odata cu ea, sunt miscati si cei mai multi dintre spectatori...
The all-new Apple Music (2016)
Serviciul de streaming de muzica Apple Music a fost lansat în iunie 2015, iar un an mai târziu s-a ales cu un re-design excelent. Pentru a sarbatori ziua de nastere a companiei si rebranduirea ei, cei de la Apple au lansat o serie de reclame în care sunt prezentate celebritati precum Drake sau câstigatoarea premiului Grammy, Taylor Swift. Mai sus, puteti vedea o reclama cu James Corden, actor de comedie britanic, scriitor si vedeta TV. Reclama este un pic autoreferentiala: Corden, situat în fata unui grup serios de directori Apple Music, încearca sa vina cu idei pentru spoturile Apple Music. El propune idei din ce în ce mai hilare si suprarealiste, pe care consiliul le refuza politicos, încercând cu disperare sa-i spuna ce vor sa comunice. Anuntul se încheie cu logo-ul Apple Music si cu un slogan, dar Corden continua cu propuneri de genul: „Am alte idei! Eu si Usher suntem gemeni identici..."
Barbers (2017)
În 2017, Apple a lansat o serie de reclame pentru iPhone 7 intitulata „Practically Magic”. Aceste reclame erau menite sa prezinte cele mai noi functii ale iPhone-ului, cum ar fi rezistenta la apa, camera cu luminozitate scazuta, mesaje expresive si multe altele. Reclama de mai sus ne prezenta modul Potrait al telefonului iPhone 7, prin povestea unei frizerii al carei succes se datora imaginilor uimitoare realizate cu iPhone. Reclama se petrecea într-o mica frizerie din New Orleans, în care nu se întâmpla nimic deosebit, pâna când un angajat îsi foloseste iPhone-ul pentru a face un portret cu noua coafura a unui client si îl afiseaza în vitrinra firzeriei. Imaginea atrage noi clienti si numarul de portrete din vitrinra frizeriei creste. Reclama filmata cu o atmosfera cinematografica este corelata cu melodia „Fantastic Man” a pionierului de synth-funk, nigerianul William Onyearbor.
The Rock x Siri Dominate the Day (2017)
Înainte de lansarea HomePod-ului, Apple a depus mai multe eforturi de marketing pentru aplicatia Siri, promovând evolutia asistentului. Reclama de mai sus, lunga de aproape patru minute, îl are ca actor pe pe Dwayne „The Rock” Johnson, prezentat ca o vedeta ocupata, care depinde de Siri pentru a-si organiza programul, pentru a face rost de un taxi, sau pentru a afla cum e vremea în Roma. Pe parcursul unei zile foarte aglomerate, cu 25 de elemente în program, The Rock reuseste sa viziteze capela Sixtina, sa faca o prezentare de moda, sa gateasca o masa cu un bucatar Michelin, sa asiste la un concert de muzica traditionala chineza si apoi sa-si ia faca un selfie în spatiu, reusind totodata sa ajunga la timp la filmarea unui film, repetând o scena la care lucra la începutul spotului. Ce aventura pentru The Rock!
Welcome Home by Spike Jonze (2018)
În februarie 2018 a avut loc lansarea mult asteptatului produs Apple, si anume HomePod. „Welcome Home” a fost cea mai apreciata reclama Apple din