Istoria reclamelor Apple - anii 2000

Compania Apple e cunoscuta la nivel mondial pentru fantasticele produse pe care le realizeaza, dar si pentru stilul unic al spoturilor publicitare, pline de idei smart si creative. Istoria reclamelor Apple a inceput la sfarsitul anilor 1970 si a evoluat extraordinar de-a lungul ultimelor decenii. Hai sa facem o calatorie inapoi in timp si sa vedem evolutia stilului unic al reclamelor Apple, la inceput de mileniu.

Istoria reclamelor Apple - anii 2000

O minunata viziune artistica, muzica fantastica si emotie, atmosfera si efecte cinematografice, productii de top, umor, referinte la carti, filme si cultura pop – acestea sunt doar câteva atribute ce ne vin în minte când ne gândim la reclamele Apple. Anii 80 au aratat o mare varietate de reclame ce urmareau sa convinga clientii sa cumpere un computer. Cea mai memorabila dintre acestea a fost cea de la Super Bowl 1984, regizata de Ridley Scott. Reclamele Apple si-au atins apogeul acelei perioade în anii 1990, odata cu lansarea campaniei „Think Different”, care a devenit foarte populara si a ajutat la procesul de rebranding al companiei Apple – ca fiind o companie pentru gânditorii independenti.

În prima decada a acestui mileniu în istoria companiei au aparut câteva produse cruciale: iPod, iPhone si MacBook Air. În aceasta perioada, Apple s-a concentrat pe reclamele televizate. Dintre acestea, cea mai notabila a fost campania pentru iPod din 2001 si cea „Get a Mac” (din 2006 pâna în 2009) pentru care s-au realizat mai mult de 60 de spoturi. Hai sa ne uitam la cele mai memorabile astfel de spoturi din prima decada a secolului 21.

Primul spot pentru iPod (2001)

În prima reclama pentru primul model de iPod aparea un barbat aflat în propria casa, dansând pe o piesa de pe un Apple iBook. Când se pregateste sa plece, trage piesa pe iPod, da Play si continua sa asculte aceeasi melodie pe noul MP3 player Apple. Danseaza si topaie prin camera în cea mai lipsita de griji maniera, de parca nu l-ar vedea nimeni. Bagând iPod-ul în buzunar, iese din apartament. Piesa utilizata se numeste „Take California” de The Propellerheads – o formatie necunoscuta care nu va lansa niciodata un album. Primul iPod putea stoca aproximativ 1000 de melodii si a fost vândut la pretul de 399 de dolari. Avea o rotita de scroll si un software simplu, care a schimbat modul în care se asculta muzica. Reclama cu stilul de dans lipsit de griji si muzica rock plina de energie a devenit etalonul pentru toate celelalte spoturi iPod.

Idei mici si mari (2002)

Clasicul spot publicitar pentru Apple PowerBook a demonstrat diversitatea produselor Apple. Powerbook a fost vândut în trei dimensiuni: 12, 15 si 17 inci. În spot au aparut jucatorul  chinez de baschet Yao Ming, înalt de 2,29 metri, cu versiunea de 12 inci si actorul Verne Troyer înalt de 81 de centimetri, cu un PowerBook de 17 inci. Mesajul acestei reclame haioase e simplu – produsele noastre se potrivesc întregului set de nevoi, indiferent cât de extreme ar fi acestea.

Spotul iPod Silhouette (2003)

La doi ani de la lansare, iPod-ul se vindea destul de bine. Apple a plecat de la spotul cu omul care dansa si l-a adapta astfel încât dansul plin de încredere sa fie aplicabil fiecarei persoane. Campania iPod Silhouette prezenta o silueta care danseaza pe un fundal multicolor. iPod-ul si castile sunt albe, pentru a iesi în evidenta, în contrast cu silueta si fundalul. Spoturile de la televizor au folosit mai multe piese muzicale – atât mainstream, cât si relativ necunoscte – ale unor artisti precum Bob Dylan, U2, Eminem, Jet, The Ting Tings si Yael Naïm. Primul spot din aceasta serie a fost lansat cu piesa „Are You Gonna Be My Girl?” a celor de la Jets. Stilul reclamelor s-a schimbat în functie muzica. Însa look-ul a ramas acelasi, la fel ca sloganul: „1000 de melodii în propriul buzunar”.

Aniversarea de 20 de ani (2004)

Ca parte din campania publicitara pentru iPod din 2004, Apple a reactualizat spotul iconic din 1984 Super Bowl, echipând cu un iPod alergatorul care manevreaza un ciocan. În afara de asta, ad-ul a ramas identic. Însusi Steve Jobs a prezentat în premiera clipul modificat digital la Macworld San Francisco, ca parte a sarbatoririi a 20 de ani de computere Macintosh.

Ia-ti un Mac – Get a Mac – (2006 – 2009)

Primul spot „Get a Mac” a aparut în 2006. Pâna la sfârsitul anului, campania însumase 19 clipuri video, iar la patru ani de la lansare, au fost 66 de clipuri. Aceasta campanie urmarea sa prezinta Mac-urile ca fiind mai bune, mai simplu de utilizat si mai cool decât PC-urile cu Windows. Apple l-a angajat pe Justin Long pentru rolul de „Mac” – un tip tânar si relaxat, îmbracat lejer – în timp ce John Hodgman a preluat rolul „PC” – mai în vârsta, îmbracat la costum si mai rigid. Actorii au întruchipat perfect naratiunea spoturilor în sine, anume ca Mac-ul era un dispozitiv eficient si la moda pentru utilizatorii creativi, iar PC-ul era un aparat greoi pe care îl luai în calcul doar daca voiai sa faci contabilitate.

Întreaga campanie a fost foarte consistenta. Spoturile au fost filmate întotdeauna pe fundal alb într-o maniera haioasa si antrenanta ce scoate în evidenta problemele întâmpinate de PC precum virusi, erori si resetari, software de proba si probleme de retea – dificultati care pe Mac nu ar fi existat. Reclamele au ridiculizat compania Microsoft si Windows în toate felurile posibile, iar campania fost un mare succes pentru Apple. Dupa primele câteva spoturi „Get a Mac”, vânzarile au crescut cu 12%, iar pâna în ultimul trimestru al anului 2006, Apple a vândut 1.6 milioane de Mac-uri, ceea ce reprezenta o crestere de 39%. De la lansarea spoturilor originale, în Japonia si Marea Britanie au aparut reclame similare. În vreme ce s-au pastrat acelasi format si acelasi tip de muzica, au fost utilizati actori specifici acestor tari.

Hello (2007)

Prima reclama la iPhone, „Hello” a fost emisa în timpul Premiilor Oscar din 2007. Acest spot de 30 de secunde prezinta 31 de actori faimosi raspunzând la telefon cu „Hello” în tot atâtea filme si emisiuni TV. Prima scena e în alb-negru si e luata din filmul lui Alfred Hitchcock „Dial M for Murder”. Lucille Ball raspnde cu „Hello” la un telefon cu disc. Urmatoarele scene îi includ, printre altii, pe Marlon Brando, Peter Sellers, Robert Redford, Audrey Tautou, Dustin Hoffman, Sarah Jessica Parker, Samuel L. Jackson, Cameron Diaz si John Travolta. Spotul se încheie cu un iPhone pe care apare numele lui John Appleseed si cu doua fraze „Hello” si „Coming in June” (Apare în iunie). Aceasta tura simpla, dar antrenanta, prin lumea filmului utilizeaza îndelungata istorie a industriei cinematografice si pune accent pe importanta istorica a unuia dintre primele telefoane cu touch-screen, care va ajunge în scurt timp sa domine piata. Spotul face apel la nostalgie, apoi deschide o spirala ce arata cum pot fi obtinute noi amintiri cu momente în care se spune &bdqu

Înapoi la blog