Mac-urile sunt celebre pentru modul prietenos si simplu de utilizare a interfetei, însa poseda si unele functii mai avansate pe care computerele Windows nu le ofera. Automator e una dintre acestea si ofera o modalitate simpla de a automatiza sarcinile repetitive fara niciun fel de aplicatie terta. Vorbim despre un instrument extrem de puternic, dar care poate fi trecut destul e usor cu vederea sau subestimat.
Daca nu esti un împatimit al sarcinilor repetitive precum redenumirea mai multor fisiere, redimensionarea unei jumatati din libraria de fotografii, convertirea fisierelor într-un alt format sau combinarea mai multor documente PDF, avem vesti bune: poti pune computerul sa le faca. Singurul lucru pe care trebuie sa-l faci e sa-i spui cum, creând asa numitele workflows – secvente de actiuni în Automator. Exista sute de actiuni disponibile în libraria Automator, iar acestea pot interactiona cu o multime de aplicatii si componente din macOS. Cea mai tare parte e ca nu trebuie sa fii programator, nici sa stii vreun limbaj de programare – interfata Automator e foarte simplu de înteles si utilizat fara cunostinte prealabile de programare. Ai nevoie doar de un dram de rabdare si creativitate.
Elemente de baza pentru Automator
Când deschizi un nou document în Automator, acesta îti prezinta câteva alegeri în functie de tipul fisierului:
- Workflow — Acesta e cel mai simplu mod de a utiliza Automator. Configurezi actiunile si le activezi cu aplicatia Automator.
- Application — Un workflow de sine statator ce ruleaza atunci când îl deschizi sau când dai drop fisierelor sau folderelor deasupra lui.
- Quick action — Actiunile Quick pot rula în alte aplicatii. Le poti adauga la Finder, la ferestre, în Touch Bar si meniul Services.
- Print Plug-in — Acestea sunt actiuni ce ruleaza din dialogul Print.
- Folder Action — Pot fi utilizate daca vrei sa rulezi automat o actiune când adaugi un fisier într-un folder. Când ruleaza workflow-ul, fisierele sunt utilizate ca input la workflow.
- Calendar Alarm — Un workflow ce ruleaza atunci când se activeaza un eveniment în calendar. Alarmele Calendar îti permit sa utilizezi aplicatia nativa Calendar pentru a programa diferite sarcini.
- Image Capture Plug-in — Fotografii care utilizeaza camere profesioniste au nevoie de ceva mai mult decât aplicatia integrata Photos. Când utilizezi Image Capture pentru a importa o fotografie dintr-un aparat foto sau un scanner, poti configura o actiune care sa se declanseze în momentul transferului pe Mac.
- Dictation Command — Un workflow care ruleaza atunci când se utilizeaza functia de dictare. Aceasta optiune utilizeaza functia avansata Ditctation din Accesability pentru workflow-uri activate de voce.
La început e posibil sa fii coplesit de atât de multe optiuni, însa nu-ti face griji, vei crea curând noi workflow-uri fara probleme. Hai sa vedem de unde trebuie sa pornim.
Crearea primului workflow
Când deschizi Automator pentru prima data, trebuie sa selectezi tipul de document pentru care va avea loc workflow-ul. Trebuie sa dai drag and drop unei actiuni din lista cu actiunilor Automator (în partea stânga a aplicatiei) în zona de workflow (în partea dreapta a aplicatiei). Aceste actiuni pot fi puse una lânga alta, precum piesele unui puzzle, pâna ce workflow-ul dorit e finalizat cu toti pasii necesari.

Pentru a crea un workflow:
- Deschide aplicatia Automator.
- Alege File > New.
- Selecteaza unul dintre tipurile de workflow-uri (îti recomandam sa începi cu un workflow sau aplicatie).
- Da click pe Choose.
Acum e timpul sa adaugam actiuni. Le vei gasi în Library, grupate pe categorii în functie de aplicatie sau tipul fisierului sau datelor. Fiecare actiune reprezinta un pas în workflow si are o anumita functionalitate de input sau output. Pentru a obtine detaliile actiunilor din Automator, trebuie sa le selectezi din lista cu actiuni si sa citesti informatiile din descriere. Pentru a adauga actiuni la workflow, nu trebuie decât sa dai dublu click pe ele. Adauga cât de multe actiuni e necesar, apoi salveaza documentul alegând File > Save.