Produsele Apple sunt astazi recunoscute pentru designul curat si minimalist. Nimeni nu se poate plânge de aspectul niciunuia dintre aceste dispozitive. Totusi, anumite decizii ale companiei ar putea fi criticate, asa cum este cazul înlocuirii conectorului de încarcare al Magic Mouse 2. Dar trebuie sa recunoastem ca gigantul din Cupertino are o influenta uriasa asupra industriei iar solutiile Apple sunt de obicei foarte populare si printre competitori.

Pentru cei interesati de universul Apple, se numara si designerul german Dieter Rams. Lucrarile sale au avut o influenta uriasa asupra unor nume importante din companiei: Steve Jobs si Jony Ive. Sa vedem cum a evoluat aspectul dispozitivelor Apple de-a lungul anilor!
Povestea Bauhaus a început în Germania
Pentru a întelege situatia din prezent trebuie sa ne întoarcem la origini, în anul 1919, în Germania din perioada Republicii de la Weimar, unde Walter Gropius a fondat scoala pe care a numit-o Bauhaus. Aici, designerul german a creat o filosofie complet noua. Cursurile organizate aici cuprindeau metalurgie, pictura pe sticla si arhitectura. Întregul concept al scolii era acela de a pune creativitatea în slujba obiectelor produse în masa si al cladirilor cu design simplu. Nu sunt folosite materiale costisitoare, iar printre obiectele Bauhaus regasim doar creatii simple si functionale.

Principle lui Dieter Rams
Urmatoarea oprire o facem în 1955 atunci când Dieter Rams a fost angajat de societatea Braun din Frankfurt, care fabrica doar produse de larg consum. Tânarul designer a ramas în companie 30 de ani si a creat numeroase produse iconice. Combinând principiile fundamentale ale Bauhaus, a devenit evident ca produsele pe care le utilizam zilnic pot fi încarcate de valoare artistica. Rafinând disciplinele acestei scoli, a formulat bine-cunoscutele sale zece principii. Acestea se concentreaza asupra ideii conform careia un produs cu un design extraordinar ar trebui sa comunice de la prima vedere scopul sau si modul de utilizare.
Conform celor zece principii, cu cât designul este mai simplu, cu atât mai bine. În una dintre declaratiile sale, Rams a precizat ca ignorarea utilizatorilor si a realitatii constituie cea mai mare greseala în design. De asemenea, scopul sau principal a fost identificarea utilizatorilor si a scopului pe care urmau sa-l îndeplineasca dispozitivele. Sa trecem mai departe…

Steve Jobs si pasiunea sa pentru design
În cele din urma, în California, în anii 1960, tânarul Steve Jobs, un copil adoptat, a învatat cum sa fie cel mai precis si mai organizat observându-l pe tatal sau mesterind prin curte. Astfel ca, tânarul care avea sa fie mai târziu un lider epic al unei companii legendare a devenit curând obsedat de lucruri simple si elegante. Era îndragostit de produsele Braun si cunostea crezul lui Rams despre designul prietenos cu utilizatorul, care a devenit mai târziu unul dintre fundamentele creatiei sale. La începutul carierei sale nu avea idei clare despre design. Trecând pe lânga cel mai apropiat magazin Sony, de obicei, petrecea ceva timp admirând selectia lor de dispozitive din abanos colorat.
Pasiunea sa fata de dispozitivele japoneze s-a evaporat atunci când din 1981 a început sa participe la Conferinta Internationala de Design. Acela a fost momentul în care s-a îndragostit de Bauhaus si de designul optimist care l-a ajutat sa atraga acei discipoli care aveau sa creeze mai târziu designul specific pentru Apple. La evenimentul din 1983, Jobs a tinut un speech unde a pretins ca produsul creat de el nu este similar celor de la Sony.Si avea dreptate. Discursul sau a fost premergator extraordinarului Macintosh.

Jony Ive si dispozitivele sale minunate
Totusi, designul Apple nu ar fi ajuns în top fara Jony Ive. Ive a facut cunostinta cu dispozitivele Braun la o vârsta foarte frageda.Si a povestit întotdeauna cât de impresionat a fost, ca profan în domeniu, de storcatorul de fructe al lui Dieter Rams. Ulterior, a preluat complet filozofia designerului german si a fost obsedat de crearea de obiecte prietenoase cu utilizatorul.
Când, în 1992, s-a alaturat companiei Apple, a fost destul de dezamagit sa vada ca absenta lui Jobs din companie a atras îndepartarea considerabila de disciplinele lui Rams. Era pe cale sa lase totul în urma, când Jobs s-a întors în companie, în 1997. Ca CEO temporar, Jobs a ales o directie complet noua: în afara de profit, scopul era si de a crea dispozitive minunate. Aceasta a fost si principala punte care i-a apropiat pe Jobs si pe Ive.
Cheia cooperarii lor armonioase a fost faptul ca au respectat aceleasi principii: amândoi admirau curentul Bauhaus si filozofia lui Dieter Rams. Relatia lor era atât de apropiata încât au inventat dispozitive împreuna. Jobs chiar îl numea pe designerul britanic drept tovarasul sau de spirit. Au supravegheat toate ideile si procesele. Asa s-au nascut iMac G1, Powermac, iPod sau iPhone. Nu este nicio exagerare sa spunem ca Jony Ive a fost cel mai apropiat de Jobs din toata compania.

Deci, când vine vorba de designul companiei Cupertino, se vad clar atât efectele curentelor germane, cât si beneficiile cooperarii dintre doua minti stralucite, Jobs si Ive. Odata, Jobs a marturisit ca designul nu se reduce la aspect, ci este o expresie a sufletului unui dispozitiv. Între timp, filosofia lui Ive a fost ca designul maret este cel care indica în mod evident cum trebuie folosit produsul si ca în acest fel dispozitivul se poate pune cu adevarat în slujba celui care îl stapâneste. Ideile lor se completau perfect. Probabil aceasta a fost cheia succesului lor.
Ce crezi despre aceste principii fara vârsta, ar putea fi aplicate si astazi?
 
             
    