Elemente de bază pentru Automator: Introducere

Computerele au fost proiectate să realizeze sarcini repetitive eficient și sigur. Atunci cum se face că încă stăm să redenumim fișiere manual pe computerele personale? Trebuie să existe o cale mai bună de a rezolva sarcinile recurente. Și chiar există. Poți automatiza tot felul de procese pe Mac, cu ajutorul funcției Automator.

automator logo

Mac-urile sunt celebre pentru modul prietenos și simplu de utilizare a interfeței, însă posedă și unele funcții mai avansate pe care computerele Windows nu le oferă. Automator e una dintre acestea și oferă o modalitate simplă de a automatiza sarcinile repetitive fără niciun fel de aplicație terță. Vorbim despre un instrument extrem de puternic, dar care poate fi trecut destul e ușor cu vederea sau subestimat.automator

Dacă nu ești un împătimit al sarcinilor repetitive precum redenumirea mai multor fișiere, redimensionarea unei jumătăți din librăria de fotografii, convertirea fișierelor într-un alt format sau combinarea mai multor documente PDF, avem vești bune: poți pune computerul să le facă. Singurul lucru pe care trebuie să-l faci e să-i spui cum, creând așa numitele workflows – secvențe de acțiuni în Automator. Există sute de acțiuni disponibile în librăria Automator, iar acestea pot interacționa cu o mulțime de aplicații și componente din macOS. Cea mai tare parte e că nu trebuie să fii programator, nici să știi vreun limbaj de programare – interfața Automator e foarte simplu de înțeles și utilizat fără cunoștințe prealabile de programare. Ai nevoie doar de un dram de răbdare și creativitate.

Elemente de bază pentru Automator

Când deschizi un nou document în Automator, acesta îți prezintă câteva alegeri în funcție de tipul fișierului:

  • Workflow — Acesta e cel mai simplu mod de a utiliza Automator. Configurezi acțiunile și le activezi cu aplicația Automator.
  • Application — Un workflow de sine stătător ce rulează atunci când îl deschizi sau când dai drop fișierelor sau folderelor deasupra lui.
  • Quick action — Acțiunile Quick pot rula în alte aplicații. Le poți adăuga la Finder, la ferestre, în Touch Bar și meniul Services.
  • Print Plug-in — Acestea sunt acțiuni ce rulează din dialogul Print.
  • Folder Action — Pot fi utilizate dacă vrei să rulezi automat o acțiune când adaugi un fișier într-un folder. Când rulează workflow-ul, fișierele sunt utilizate ca input la workflow.
  • Calendar Alarm — Un workflow ce rulează atunci când se activează un eveniment în calendar. Alarmele Calendar îți permit să utilizezi aplicația nativă Calendar pentru a programa diferite sarcini.
  • Image Capture Plug-in — Fotografii care utilizează camere profesioniste au nevoie de ceva mai mult decât aplicația integrată Photos. Când utilizezi Image Capture pentru a importa o fotografie dintr-un aparat foto sau un scanner, poți configura o acțiune care să se declanșeze în momentul transferului pe Mac.
  • Dictation Command — Un workflow care rulează atunci când se utilizează funcția de dictare. Această opțiune utilizează funcția avansată Ditctation din Accesability pentru workflow-uri activate de voce.

La început e posibil să fii copleșit de atât de multe opțiuni, însă nu-ți face griji, vei crea curând noi workflow-uri fără probleme. Hai să vedem de unde trebuie să pornim.

Crearea primului workflow

Când deschizi Automator pentru prima dată, trebuie să selectezi tipul de document pentru care va avea loc workflow-ul. Trebuie să dai drag and drop unei acțiuni din lista cu acțiunilor Automator (în partea stângă a aplicației) în zona de workflow (în partea dreaptă a aplicației). Aceste acțiuni pot fi puse una lângă alta, precum piesele unui puzzle, până ce workflow-ul dorit e finalizat cu toți pașii necesari.

automator interfata

Pentru a crea un workflow:

  1. Deschide aplicația Automator.
  2. Alege File > New.
  3. Selectează unul dintre tipurile de workflow-uri (îți recomandăm să începi cu un workflow sau aplicație).
  4. Dă click pe Choose.

Acum e timpul să adăugăm acțiuni. Le vei găsi în Library, grupate pe categorii în funcție de aplicație sau tipul fișierului sau datelor. Fiecare acțiune reprezintă un pas în workflow și are o anumită funcționalitate de input sau output. Pentru a obține detaliile acțiunilor din Automator, trebuie să le selectezi din lista cu acțiuni și să citești informațiile din descriere. Pentru a adăuga acțiuni la workflow, nu trebuie decât să dai dublu click pe ele. Adaugă cât de multe acțiuni e necesar, apoi salvează documentul alegând File > Save.